KATEGORİLER

20 Aralık 2022 Salı

AĞAÇ EV SOHBETLERİ # 174

Sevgili DeepTone tarafından organize edilen Ağaç Ev Sohbetleri etkinliğimiz tüm heyecanıyla devam ediyorÖnceki haftaların sohbet konularını ve konu başlıklarını öneren arkadaşlarımızın isim listesini burada bulabilirsiniz. Bu haftanın konusu, Sade ve Derin / DeepTone'dan geliyor:

"Bugünlerde çocuklar internette çok vahşi oyunlar oynuyorlar. Bu durum acaba dünya üzerindeki büyük şehirlerde şiddet ve suçun artmasının bir nedeni olabilir mi?"

Evet, olabilir, fakat tek neden bu değil. Şiddet ve suçun artmasının yüzlerce nedeninden biri olabilir ancak. Bu tür oyunların en büyük tehlikesi çocukların psikolojisini bozması ve yarattığı bağımlılıktır bence. Yakın çevremden biliyorum, bilgisayar oyunları çocukların derslerini olumsuz etkilemekte, pek çoğu bu yüzden okullarını yarım bıraktılar. Bazen oyuna kapılıp öylesine hırslanıyorlar ki, kaybettiklerinde kendilerinden geçip kapı pencere kırıyor, çevrelerine zarar vermeye başlıyorlar. 

Bu tür oyunların çocuk psikolojisini nasıl etkilediğini ya da şiddete, suça meyletmesinde ne kadar pay sahibi olduğunu düşünmek kimsenin aklına gelmiyor. Bu konuda araştırma yapan üç beş eğitmen ya da bilim insanı makale yazmış olsa bile hiçbir yöneticinin bunlara aldırdığı yok. Saldım çayıra Mevla'm kayıra! Sadece bilgisayar değil TV de gösterilen abuk subuk programlar, algı oluşturan, şiddete yönelten diziler, filmler çocukların gelişimini olumsuz etkilemekte. Filmin başına yaş sınırı koymak ya da şiddet, cinsellik içerdiğini belirtmek sorunu ne ölçüde ortadan kaldırabilir?

Eskiden çocukların ne tür oyunlar oynadıklarını anlatarak konu dışına çıkmak istemem. Ancak çocuğun gelişmesi, sosyalleşmesi gibi pek çok bakımdan eski dönemdeki oyunları bugünkü bilgisayar oyunlarına tercih ettiğimi rahatlıkla söyleyebilirim. 

Gözlemlediğim kadarıyla bilinçli aileler bebek sayılabilecek yaştaki çocuklarını bu tür oyunlardan mümkün mertebe uzak tutuyorlar. İlginçtir, akıllı telefonda bir çizgi film videosunu istisnasız bütün bebekler adeta hipnotize olmuşçasına izliyor. Adeta başka bir aleme giriyorlar, kopuyorlar bu dünyadan. Bu arada anneler faydalı buldukları fakat çocuğun hiç hoşlanmadığı mamaları fırsat bu fırsat deyip ağızlarına tıkıyorlar. Bu yemek faslı bu tür oyunların faydalı bir yönü olabilir ancak bütün gününü dünyadan bihaber akıllı telefon ekranında geçiren çocuktan ne hayır gelebilir?

Sadece çocuklar değil üniversite bitirmiş koca koca insanlar bile bilgisayar oyunlarına kaptırmışlar kendilerini. Öyle ki, bu konuda koca bir endüstri oluşmuş. Bir de yüzbinlerde genç ve çocuk takipçiye sahip kanallarda bu oyunların geyiği yapılıyor. Bunu anlamam mümkün değil. Yasaklansın demiyorum ancak çocukların ve gençlerin neden kendilerine faydadan çok zarar veren bu tür alışkanlıklara kaptırdıkları bunların yerine hangi faydalı işlerin konulabileceği ayrı bit araştırma konusu.   

20 yorum:

  1. Doğru söze ne denir. Erkek kardeşimi saatlerce kaldıramazdık başında oyunun hala da hayatında büyük bir yer tutuyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bağımlılık bir nevi hastalık. Bir zamanlar tetris diye bir oyun çıkmıştı. Tamam, zararsız, belki insanın zihnini bile açıyor olabilir ama ona verdiğim zamana hâlâ acırım. Sonunda eşim o aleti saklamak zorunda kaldı da öyle kurtuldum:))

      Sil
  2. Yüksek lisansı bitirmiş kendime hayattan bir sene almıştım, dünyayı seyahat ediyordum. 3-4 ayda bir memlekete gelir bir hafta kalırdım. İstanbul'da da kuzenimin evinde kalırdım. Kuzenim üniversite'de o zamanlar. Bir gece bir silah sesleri bir bağırışlar, sıçradım uykumdan meğerse bizimki counter strike oynuyormuş. Vallahi o geceki korkuyu Ramallah'ta yaşamadım ben :)))
    Bilgisayar oyunlarına asla karşı değilim ama oyunda geçen zamanla oyun dışı sosyal aktivitelerde, açık havada geçen zamanın oranı önemli. Ama büyükler ne kadar bu dengeyi tutturuyor da çocuklara laf ediyorlar, o da işin ayrı bir boyutu.....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Büyük geçmiş olsun:)) Dediklerinize tamamen katılıyorum. Özellikle de son cümleniz konuyu özetliyor:)

      Sil
  3. Ekran bağımlılığı sadece çocuklarda ve gençlerde değil, bizde bile var. Uzun süre kötü içeriğe maruz kalmanın bunu yaydığını düşünüyor um. Cehalete maruz kalırsak cehaleti şiddete maruz kalırsak şiddeti normallestiriyoruz:(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkeste var mı bilmiyorum fakat pek çoğumuzda var sanırım. Ben bile bu yaşımda o oyunlara kendimi kaptırabilirim:) Bu bana zarar vermez, sadece kıymet verdiğim zamanı boşa harcamış olurum. Fakat çocuklar, gençler için olumsuz etkileri olabilir. Sonuçta devletin bu konuyu araştırıp zararı asgariye indirecek tedbirleri alması gerekir. Hiç alakası yokmuş gibi gelse de işsizlik sözgelimi. İşsiz bir genç evde ne yapacak, açıp bilgisayarını oynayacak. Devlet işsizliği azaltırsa otomatikman oyun oynayan gençleri zararlı etkilerden korumuş olur.

      Sil
  4. Farmville ve city ville oynamıştım ama vurdulu kırdılı oynamadım hiç...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çocukken dozajı kaçırmadan bahsettiğiniz tür oyunların faydası da vardır muhtemelen. Bağımlılık ve şiddeti, suçu özendiren oyunlar çocukları ve gençleri olumsuz etkileyebilir tabii.

      Sil
  5. Küçükcük çocuklara yemek yedirmek ya da susturup oturtmak için ellerine telefon verme konusu cidden fena. Bir de tv açarlar. Neredeyse tüm bebelerin elinde telefon var artık. Yani bile isteye dünyaya getirdiği çocuklardan bıkıp susturmak için bunları neden verir ki insan...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Zamanımız annelerinden bunu yapmayana şahit olmadım. Hak vermiyor da değilim. Bilinçli anneler sadece çocuğun beslenme saatinde başvuruyorlar bu oyunlara. Diğer zamanlarda men ediyorlar. Eğitimli ailelerde yetişen çocuklar çok şanslı fakat çoğunluk ülkenin kaderini belirliyor.

      Sil
  6. Burada araç ve amaç olarak kullanım farklılıkları devreye giriyor. Bilgisayar oyunları birçok orduda savaş öncesi refleksleri geliştirme, taktiksel amaçlı ya da havacılık ve uzay alanlarında eğitim amaçlı kullanılabiliyorlar. Günümüzde yaygınlığı ve göz önünde olan kısmı için ele alırsak bilgisayar oyunlarının dürtüsel davranış gelişimi konusunda kesinlikle etkili olduğunu düşünüyorum. Kazık kadar kadınım ve bilgisayar oyunlarını oynamayı bırak, oynanışını çok uzun süreli ( birkaç hafta yoğun bir şekilde) izlediğimde benzer şekilde ben de öfke duygusunun uyanması durumunda zarar verme isteği duyabiliyorum. Normalde minnoş olarak tanımlanabilecek bir yapım vardır. Belki baskılama sonucu dürtüsellikle tetiklenebiliyordur ama neyse sonuç olarak çevreme ve kendime zarar vermesem de harekete geçmeye yönelik bir dürtü hissedebiliyorum bu dönemlerde. Kaldı ki o bahsi geçen tabletlerde telefonlarda youtube önerileri ile karakter gelişimini tamamlamamış her şeyi gözlemleyerek öğrenen çocukların izledikleri videoları, ya da ebeveyn kontrolünde olmadan oynanan oyunların kalıcı etkileri çok daha fazla olacaktır. Bir açıdan bakılınca ebeveynlik görevlerinin bu noktada yerine getirilmemesi de çocuğun ihmaline hatta daha detaylandırırsak çocuğun istismarına örnek olarak verilebilir.
    Klavyene sağlık sevgili blogger :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mükemmel bir yorum, teşekkür ederim. Yasaklama çözüm değil ancak devlet, uzmanlarıyla bu konuyu araştırmalı. Çocuk ve gençleri olumsuz etkileyen bilgisayar oyunlarına karşı denetleme ve düzenleme faaliyetlerini yürütmeli. Yine de esas görev dediğiniz üzere ebeveynlere düşüyor. Aile nasıl çocukları madde kullanımına karşı koruması gerekiyorsa bu tür zararlı oyunlara karşı da gerekli hassasiyeti göstermek zorunda. Yine belirttiğiniz gibi amaç ve araç farkını bilmek gerek. Ben de bazı savaş oyunlarının aynı satranç gibi zeka ve refleks geliştirici özellikleri olduğunu düşünüyorum. İşte hangilerinin faydalı hangilerinin zararlı olduğuna karar vermek uzmanlık işi. Bir de ülke sorunlarını düşünüyorum, sıra buna gelene kadar çözülmesi gereken o kadar dert var ki... Çok teşekkürler:)

      Sil
  7. Toplumdaki şiddet olaylarının artışının direkt cehaletle, yobazlıkla, eğitimin içeriğinin boşaltılmasıyla, mafya- terör güzelleyen saçma dizilerin bütün tv kanallarını doldurmasıyla, lümpenliğin yüksek perdeden yüceltilmesiyle direkt ilgisi olduğunu düşünüyorum. Bu bilgisayar oyunlarının da vardır mutlaka etkisi, onu da uzmanlar araştırsın :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Eskiden sağ sol olaylarıyla şiddet artmıştı, şimdi malum iktidarın ayrımcı siyasetini de ilâve etmek lâzım. Yukarıda yazdıklarınızla birlikte bunların yanında bilgisayar oyunları hayli masum kalıyor.

      Sil
  8. Ooooo ne güzel kısa yazmışsın :)

    YanıtlaSil
  9. Teknoloji bağımlılığı çok kötü hocam iş hayatım olmasa bendede çok olur diye düşünüyorum

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. En iyisi bulaşmamak, bir başlayınca kendini kurtaramıyorsun:)

      Sil
  10. Bilgisayar oyunu her ne kadar çocuklukta başlasa da şimdinin yetişkinlerin çocukluğunda pek yaygın değildi dolayısıyla insan her yaşta bir bagimlilik gelistirebildigi gibi,zamanı da yakalıyor. Bilgisayar oyunlarının her yaştan insana cazip gelmesi ve hayattan koparır şekilde kendine bağlaması çok acı bir gerçek.. farkindalikla hale yola girebilecek bir durum diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Her şeyi kararında bırakmak daha doğru sanırım. Dediğiniz gibi bağımlılık yaratması bilgisayar oyunlarını tehlikeli bir duruma sokuyor. İnsan gelişimine pek katkı sağlamayan, tam aksine ruhsal yönden olumsuzluklar içeren oyunlar yerine çocukların sanata ve müziğe yönlendirilmesi gerektiğine inanmaktayım. Teşekkürler:)

      Sil