KATEGORİLER

1 Eylül 2021 Çarşamba

KIRK YAMA - BİGE GÜVEN KIZILAY


Kitabın Adı: KIRK YAMA

Yazar: Bige Güven Kızılay

Sayfa Sayısı: 358

Yayınevi: Hayykitap

Türü: Roman

Kırk Yama ile tanışmam tavsiye üzerine değil tamamen tesadüf eseri. Oldukça nadir rastlanan Bige ismini görünce "Yazar, benim öğrencim olabilir." düşüncesiyle satın almıştı kitabı eşim. Birkaç sayfa okuduktan sonra okumaya değer bulmayıp bir kenara bıraktığı kitabı okumaya başladığımda eşime sonuna kadar hak verdim. Bir yandan bu kadar bozuk bir dille nasıl kitap yazılır diye söylenirken sırf gençliğimin geçtiği yılların Ankara'sını anlattığı için okumaya devam ettim. Kitabı bitirdikten sonra karışık duygular içinde buldum kendimi. Edebiyat emek, gözlem ve beceri isteyen bir sanat dalı. Şimdiye kadar okuduğum en kötü yazılmış romanlardan biri diye eleştireceğimi düşünürken ilerleyen sayfalarda ters köşe oldum. Kitabın eksileri, konunun içine girdikçe artılarıyla yer değiştirdi. Emeğe saygısızlık etmek istemem ama eleştirilecek yerlerini görmezden gelip susmanın doğru olmadığını düşünüyorum.

Dediğim gibi özellikle kitabın ilk sayfalarından başlayan anlatım bozuklukları ileriki sayfalarda bana azalmış gibi geldi. Eğer gerçekten böyle bir durum yoksa bunu iki nedene bağlıyorum. Ya yazarın bozuk ifade tarzına alıştım ya da ele aldığı konular, olayların geçtiği mekânlar, roman karakterleri, diyaloglar beni öylesine içine çekti ki, ifade bozuklukları bir zaman sonra gözüme çarpmamaya başladı. Kimdi bu yazar, bu kadar güzel bir kitabı okunmaz hale getiren? Editör elinden hiç mi geçmedi? Araştırdım tabii. Kitapta editörün ismi yok ama başka bir kaynaktan editörün İsmail Güven adında biri olduğunu öğrendim. Emin olmamakla birlikte bu kişinin yazarın eşi olabileceğini düşündüm. Kitabevi'nin de bir zamanlar bir tarikatın elinde olduğu yine keşfettiğim bilgiler arasında. 

Kitap hakkında çok güzel şeyler anlatacağım ama önce birkaç olumsuz eleştirimi daha paylaşayım. Romanın ana karakterleri Efser ve Sedef adlarında iki kız çocuğu. Kitap, 1970-1990 yılları arasında yaşanan siyasal olayları, toplumun sosyokültürel ve sosyoekonomik durumlarını, arkadaşlığı ve aile yapılarını ele alırken on on bir yaşlarında iki kız çocuğunun yaz kampı sırasında başlayan aşk ilişkileri bana oldukça abartılı geldi. Oysa o yaşlarda oluşan arkadaşlıklar en azından lise dönemine kadar dostluk seviyesinde devam ettikten sonra aşka dönüşseydi daha inandırıcı olabilirdi. Küçük kahramanlarımızın ilişkiler konusunda yazarın ağzından dile getirdiği düşünceleri ve yaptıkları sohbetlerin seviyesi yaşlarının çok üzerinde. Diğer bir konu, sağ sol çatışmalarının zirve yaptığı bir dönemde birbirleriyle zıt görüşe sahip ve kültürel düzeyi tamamen farklı iki aile arasında gelişen sıcak dostluk bana pek inandırıcı gelmedi. Böyle bir durum ancak Türk filmlerinde karşımıza çıkabilir. Yazar Bige Güven Kızılay bir röportajında bu konuya değinmiş. Her zaman mutlu sonla biten Türk filmleri gibi imkânsız görünen bazı olayları hayal dünyasında hep oldurmaya çalıştığını vurgulayarak ve kitaplarını hep mutlu sonla bitirdiğini söylüyor.

Romanda ele alınan dostluk kavramına rastlamak şimdilerde neredeyse imkânsız. Efser ve Sedef'in tesadüfen başlayan arkadaşlık ilişkisi, zaman içinde bunun dostluğa dönüşmesi, ailelerinin de onları kucaklamasıyla birlikte müthiş bir duygu selinin içinde buluyor kendini okur. Çocukluk yıllarımda unutulmaya yüz tutmuş oyunları, siyah beyaz televizyonlarda bütün aileyi hipnotize olmuşçasına ekran başına bağlayan Kaçak gibi dizi filmleri, Evin erkeklerinin damlara çıkıp metal çubuklu TV antenlerini bir sağa bir sola döndürerek en iyi görüntüyü elde etme çabaları,  gençliğimde gezdiğim mekânları, Kıtır Piliç'i, Flamingo Pastanesini, Kuğulu Parkı, Cambo'yu, Merkez Lokantasını, Atatürk Orman Çiftliğinin üzeri bir parmak kaymak bağlayan kırmızı kapaklı sütlerini, Atatürk Bulvarından Kızılay'a karlı yollardan yürüyüşleri, Soysal Pasajı'nı, ODTÜ'yü, kanlı 1 Mayıs'ı, 1980 darbesini yeniden hatırlamak beni derinden etkiledi. Yazar sıcak insan ilişkilerini vefayı, sabrı, fedakârlığı nakış gibi işliyor satırlarında. Böyle bir alt planda Efser ve Sedef'in aşk hikâyeleri, meslek hayalleri... Yazar olay ve karakterleri o kadar idealize etmiş ki, insan ister istemez kâh hüzünleniyor, kâh gülümsüyor. Bazen de gözleri dolup hıçkıra hıçkıra ağlamak geliyor içinden. Uzun zamandan beri beni bu denli etkileyen kitap okumamıştım.

Özellikle o dönemi yaşayanlar kitapta kendilerinden çok fazla şey bulacaklar. Cümle kuruluşlarında, gereksiz sözcük kullanımları, ifade bozukluklarına rağmen okunmaya değer bir kitap. Hele bir de o yılları Ankara'da geçirmişseniz eğer, okumanızı şiddetle öneririm. Son olarak yazarın  Ankara insanlarını etkileyici bir dille anlatan "Ankara Diye İnsanlar Vardır" adlı yazısını Emre Yurttakalın'ın başarılı seslendirmesiyle buradan izleyebilir, roman karakterlerine de giren Ankara insanları hakkındaki düşüncelerini öğrenebilirsiniz.

12 yorum:

  1. Kitabın içinde her şey geçiyormuş. Geçmiş zamanı anlatması nostaljik gelmiştir. Başlangıçta niye o kadar hata varmış anlamadım. Kitabı çıkacak kişi ve editör çok dikkat etmeli böyle şeylere. Okur muyum bilmiyorum ama tanıtım için teşekkürler. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hatalar fazla rahatsız etmezse konu ilgini çekebilir, hatta seveceğini düşünüyorum:) Zira gerçek ötesi, buram buram bir dostluk, bir iyimserlik havası var kitapta. Karakterlerin hepsi bu kadar iyi olur mu diyorsunuz. Sanki bambaşka bir dünyada yaşıyorlar. Bu durum insanı duygulandırıyor. Elbette o dönemi çocukluk ve gençlik yıllarında yaşayanlar bir kat daha sevecekler romanı. Teşekkürler:)

      Sil
    2. O zaman okumayı düşünebilirim. Güzel, gerçek dostlukları okumaya ihtiyacımız var. :)

      Sil
    3. Seveceğizden eminim, mendilinizi yanınızdan eksik etmeyin yalnız:)) İki yerde göz yaşlarınızı tutamayacaksınız, benden söylemesi:)

      Sil
  2. Hem anlatım bozuklukları hem de yakın tarihi pek okuyamadığım için bu kitap bana uymuyor ama editörlüğün gerektiği gibi yapılmamasından çok rahatsız oluyorum. Tüm aksaklıklara rağmen sonunda kitabı sevmeniz en azından kazanç hanenize yazılıyor, aksi durumda boşa geçen zaman insanı çok üzüyor. Keyifli okumalar, elinize sağlık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitapta tam bir nostalji havası var. Evet, acısıyla tatlısıyla eski günleri hatırlamak o günleri bire bir yaşayanlar için bazen hüzün, bazen mutluluk vesilesi. Ben de anlatım bozukluklarından çok rahatsız olurum. Özellikle ilk elli sayfada pek çok cümleyi yeniden yazıp öyle okudum neredeyse. Anlaşılmasına anlaşılıyor zor da olsa ama okurken kızıyor, yazara sinirleniyorsunuz. Eğer düzgün bir editörün elinden geçseydi çok güzel bir kitap olabilirdi. Okuduğuma pişman olmadım ve eşime kitaba bir kez daha şans vermesini önerdim. Çok teşekkürler:)

      Sil
  3. kıtır piliç, çok çok severim, kokoreç yiyebildiğim tek yer, en son pandemi öncesi yemiştim orda, inşallah daha uzun yıllar açık kalır, bir gelenek olarak :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben epey oldu gitmeyeli, hâlâ açık mı bilmiyorum. Önümüzdeki hafta Ankara'ya gideceğiz. Orada bir kokoreç yemek artık farz oldu:)

      Sil
  4. Kitabı okur muyum bilmem ama bahsettiğiniz şeyler bana çocukluğumu hatırlattı. Zaten sizin kendi serinizi okurken de aynı hislere kapılmıştım. Galiba daha önce bahsetmedim, benim çocukluğumun bir bölümü canım Ankara’da geçti. Sanırım 1974-1979 sıraları olmalı. O sözünü geçirdiğiniz yerleri, Atatürk Orman Çiftliği’ ni, orada yediğimiz bol sütlü dondurmaları, Gençlik Parkı’ndaki kuğuları vs hep hatırlıyorum hayal meyal. Ankara ve Ankara’nın güzel insanları ❤️ Çok selamlar 😀

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hayatımın yarıdan fazlasını verdiğim şehir Ankara:) Çok güzel anılarım var orada. Romanda geçen hemen her şey, olaylar ve mekânlar tanıdık. Kitabı okurken gençliğimi ve orta yaşlarımı geçirdiğim Ankara'yı hatırladım. Keşke her şey eskisi gibi kalabilseydi. Nostaljinin romana dönüşmüş hali Kırk Yama. Yer yer kulağımı tırmalayan bozuk anlatımlı bölümleri de olmasa sanırım çok daha fazla övgüyü hak edecekti. Ben 1976 yılının karlı 20 Aralık'ında memleketim olan İzmir'den ilk kez ayrılıp gitmiştim Ankara'ya üniversite tahsilim için. O gün bugündür hep kalbimin bir köşesinde yeri olmuştur, hem Ankara'nın hem Ankaralıların. Teşekkür ederim:)

      Sil
  5. Bir kitabı hep bu kadar sevip hem de sevmemek. Okuduğum en ilginç kitap tanıtımı oldu bu.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğiniz gibi benim de şimdiye kadar yaptığım en ilginç kitap değerlendirmesi:) Ne hatalarını görmezden gelmek istedim ne de güzel yönlerine haksızlık etmek:)

      Sil