KATEGORİLER

9 Ağustos 2019 Cuma

ÖLÜLER DİYARI - JEAN CHRISTOPHE GRANGE

Kitabın Adı: Ölüler Diyarı
Yazar: Jean-Christophe GRANGE
Çeviri: Tankut Gökçe
Sayfa Sayısı: 462
Yayınevi: Doğan Kitap
Türü: Roman-Polisiye, Macera, Psikolojik


Kitap Hakkında: Jean Christophe Grange'ın son kitabı Ölüler Diyarı, toplumun gözden ırak yaşamlarını deşifre eden polisiye bir kurgu. Aynı yazarın "Kongo'ya Ağıt" isimli romanını daha başarılı bulmuştum. Grange bu romanında da ayağı yere sağlam basan bir tema üzerinde sürükleyici bir yapıt çıkarmış ortaya. Her kitabı geniş bir hayran kitlesi tarafından takip edilen yazar, kendine has bir tarzın dışına çıkmıyor. 

Cinayet büro amiri Staphane Corso birbiri ardına işlenen iki cinayetin peşine düşüyor. Katilin peşinde iz sürerken yolu, karanlık dünyanın dehlizlerinden, sadomazoşizm ve türlü cinsel sapkınlıkların yer aldığı türlü ortamlardan geçiyor. Kısa sürede katili deşifre ettiğini sanıyor ancak yanlış yolda olduğunu çok geç öğreniyor. Aslında olaylar Corso'yu da içine alan bir şekle bürünüyor ve katilin kimliği ve işin iç yüzü kitabın sonunda açıklanıyor. Yazar'ın en önemli özelliği yer, zaman, kişi, sanat ve kültür öğelerinde kullandığı benzetmelerdeki zenginlik. Bu bakımdan öğretici aynı zamanda. Kitabı okurken bir eliniz Google arama motorunda olmalı. Örneğin Jacquemart eski bir adli polis; katili bildiğini söyleyip Corso'ya bazı fotoğraflar gösteriyor, Ona göre "La cour des Miracles" resmi portre ressamını bulmuştu. Bu tür terimler bazen sayfa alt notlarında açıklanmakla birlikte çoğu kez okurun bildiği kabul ediliyor Katil tuhaf çizimleri olan bir ressam. "La cour des Miracles" terimi ile Wikipedia'da Fransa'nın gecekondu bölgelerine atıf yapıldığını görüyoruz. Diğer taraftan "Notre Dame de Paris" müzikalinin en güzel şarkılarından birinin adıymış. Çingeneleri konu alan ve onlara hayranlık uyandıran bu şarkıya gönderme yapan yazarın artık şu cümlesi daha fazla anlam kazanıyor: "... sanatçı, derin bir empati sayesinde, bu kadın ve erkeklerin trajedisini, onları birer meleğimsi ruhani varlıklara dönüştürmeye kadar vardırmıştı." Kitapta buna benzer öğeler oldukça fazla.

Yazarın mekan ve kişisel betimlemeleri, gözlem ve araştırma yeteneği tartışılmaz. Konu örgüsü ve zenginliği, okurda merak duygusunu uyandırması, olayların kusursuz bir şekilde yoğrulması başarılı olsa da gerçekliği üzerinde şüpheyi ortadan kaldırmıyor. Kitabın kurgusal özelliğinin zihinlerden atılamaması doğallıktan uzak bir algı yaratıyor. Özellikle bu durum sonuç kısmında katilin ortaya çıkması ile zirveye ulaşıyor. Büyük marifet isteyen seri cinayetleri gerçekleştirmek için katil, fikren ve psikolojik durumu bakımından makul ve yeterli kabul edilebilse bile fiziken bunu nasıl başardığı sorusu havada kalıyor. Bu yüzden katilin cinayetleri nasıl işlediğine dair detay bulamıyor okur.  

Sonuç olarak çok fazla hoşuma giden bir kitap olmadı. Elimde fazla kalmasını istemediğim için biraz sıkıntı vermesine rağmen tamamladım.    

8 yorum:

  1. hemen hemen tüm kitaplarını okudum. sonuncuyu okumadım daha. koloni idi galiba adı. fena değil evet. yani popüler polisiye olarak iyiler. ama polisiye türünde ortalama bir yazar. çok daha iyiler var. özellikle kuzey polisiye yazarları :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın, kuzey polisiye yazarlarını denemek lazım. Teşekkürler:)

      Sil
  2. Çok çok beğendiğim yazarların başında geliyor Grange.Tüm kitaplarını okudum sayılır.Sisle Gelen Yolcu'yu okumadıysanız tavsiye ederim.Şu anda Azra Kohen'in Gör Beni'sini okuyorum.Onu da tavsiye ederim,hatta en kısa zamanda hakkında yazacağım.Osmanlı'nın yıkılışı Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluşu zamanında geçiyor.Konusu hiç yabancı değil hala gündemdeki konulardan.Bir göz atın derim,ilginizi çekeceğinden eminim:))))
    İyi bayramlar dilerim.Sevgiler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Grange okumam artık diyordum. Kendi alanında güzel yazıyor aslında ama Ölüler Diyarı beni biraz hayal kırıklığına uğrattı diyebilirim. Öneriniz üzerine Sisle Gelen Yolcu'yu da okuyup nihai kararımı vereyim bakalım:) Azra Kohen okumadım. Sizin yorumunuzdan sonra onu da okuyabilirim. İyi bayramlar size de:)

      Sil
  3. Ben de bir kitabı var ne zamandır okuyacağım :) Kızıllı bir şeydi 🤨😀 Arkadaşım çok severdi bu yazarı bu kitabın çok iyi olmamasına üzüldüm. 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu aralar çok hoşuma giden kitaplar okudum birbiri ardına. Onlarla bir mukayese yapınca öyle düşünmüş olabilirim. Polisiye macera sevenler için iyi gelebilir belki. Ancak yazarın okunacak daha güzel kitapları olduğunu düşünüyorum.:)

      Sil
  4. Ben pek polisiye okumuyorum Grange'den de Kurtlar İmparatorluğu ve Kızıl Nehirler'i okudum. İlkini sevmiştim ikincisini zor bela bitirdim ve orada kaldım. Elinize sağlık:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Polisiye konulu romanlar eşimin ilgi alanına giriyor, arada ben de okuyorum işte. Grange'ın Kongo'ya Ağıt kitabını severek okumuştum sadece. Teşekkürler:)

      Sil