KATEGORİLER

20 Ağustos 2019 Salı

ON DAKİKA OTUZ SEKİZ SANİYE - ELİF ŞAFAK

Kitabın Adı: On Dakika Otuz Sekiz Saniye
Yazar: Elif ŞAFAK
Çeviren: Omca A. Korugan
Sayfa Sayısı: 386
Yayınevi: Doğan Kitap
Türü: Roman


Kitap Hakkında: Popüler yazarlardan biri olan Elif Şafak'ın bu romanı bende biraz hayal kırıklığı yarattı. Oysa ilk aklıma gelen romanları mesela Aşk ya da Ustam ve Ben'i çok beğenmiştim. "İnsan beyni bedensel ölümden sonra on dakika'lık bir süre çalışmaya devam eder" varsayımından hareketle cinayete kurban giden bir hayat kadınının geçmişte yaşadıklarına ve onun beş kadim dostuna dair son on dakikada hatırladıklarının konu edildiği bir roman. Kitap kapağını ilgi çekici bulmasam bile adı merak uyandırmıştı başlangıçta. Öldürüldükten sonra bir çöp konteynırına (kutu diye çevrilmiş Türkçe'ye) atılan Tekila Leyla'nın beden ölümü gerçekleşmesinden itibaren geçen her dakikaya onun yaşamında iz bırakan ve ona büyük acılar yaşatan ayrı bir anısı yerleştirilmiş. Arada, kısa bölümler halinde yaşamı paylaştığı kadim dostlarının hayat hikayeleri sığdırılmış. Tekila Leyla ve kadim dostlarından her birinin toplumumuza has acıklı olduğu kadar bilinen ama görmezden gelinen yaşamları konu ediliyor. Aile içi şiddet, ensest ilişki, kadına bakış açısı, eşcinsellik gibi konular ön plana çıkartılarak toplumun değer yargıları ironik bir dille işleniyor. Bu arada olayların geçtiği otuz yıllık dönemde ülkede yaşanan toplumsal olayların da yer aldığı kitabın yarısından sonra sıkılmaya başladım. Özellikle sonuna doğru Leyla'nın cesedinin arkadaşları tarafından mezarından çıkartılıp kaçırılması yapmacık ve zorlama geldi. Diğer taraftan yazım formatının hoşuma gitmediğini söyleyebilirim. Sonuç olarak kitabın bazı bölümleri hariç sıradan ve yazara yakıştıramadığım bir roman olmuş bana göre. Diğer kitaplarının yanında sığ ve soluk kalmış maalesef.     

10 yorum:

  1. Okumadım...
    Ben de beklerim blog'uma, sevgiler :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Daha güzel kitapları var Elif Şafak'ın onları okumuşsundur eminim:)
      Gelirim tabii:)

      Sil
  2. elif şafak odtülü. ilk dört beş romanı çok iyi edebiyattı. sonra bozdu, dili değişti, konuları da., biraz tasavvuf aşk mevlana filan yaptı. çünkü, eşi, iktidardan çok para alıyor. iyi edebiyatçi iken çok zengin olunca gevşedi işte. para ve edebiyat birbirine zıt şeysiler :) heey bak okuduklarından godot iyidiiii :) şafak, grange, gülseren bunlar popüler yazarlar ve kitaplar. beckett gerçek edebiyatçı sanatçı, diğerleri second hand :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, aynı okulun şımarık mezunlarıyız. Ama ben yalakalık dersinde pek başarılı sayılmazdım, belki de bu yüzden kolay para kazanamadım:) Godot iyi, son okuduklarımdan Bulgakov da iyi. Diğerleri çerez niyetine diyeceğim ama az çok birşeyler öğreniyor yine insan.

      Sil
    2. hıhım bulgakov da beckett ile aynı ligden :)

      Sil
    3. Var tabii, premier ligtekiler. Şimdi second hand Budayıcıoğlu'nun son kitabı Kral Kaybederse elimde, bitirmeye uğraşıyorum:)

      Sil
  3. Merhaba. Bu bloğunuzdan da takibe aldım sizi. Elif Şafak zaman zaman çok eleştirilen bir yazar. Ama dediğiniz gibi başarılı kitapları da var. Ben severim onun kitaplarını genellikle. Özellikle Siyah Süt kitabında kendi içindeki karakterlere ayrı ayrı isimler vererek konuşturması ilgimi çekmişti. Aşk romanını da okumuştum tabii. Ama en çok Şehrin Aynaları romanını sevmiştim. Engizisyon zulmünden kaçanların Osmanlı'ya sığınmalarını anlatmıştı 2. Beyazıt dönemiydi yanlış hatırlamıyorsam. Çok etkilenmiştim. Bu kitabını henüz okumadım. Sanırım anlattığınız kadarıyla diğerleri gibi etkileyici değil. Teşekkürler bu düşüncelerinizi bizimle paylaştığınız için.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, sizi tanıdığıma sevindim:) Siyah Süt'ü ben okumadım, ama eşim okumuş. O çok beğenmediğini söyledi. Elime geçerse ben de okumak isterim. Bazen onun beğenmedikleri benim hoşuma gidiyor. Şehrin Aynaları'nı mutlaka okumak isterim, aklımızda bulunsun. Çok kitap yazdı Elif Şafak. Ben teşekkür ederim.

      Sil
  4. Ünlü bir yazarsa ,genelde, kitabı övülüyor.Sizin gerçekçi yorumunuzu beğendim.Kitabı merak ediyordum, konusu ile fazlaca ipucu edindim:) Elif Şafak kitaplarını merakla bekleyip ,okuduğum bir yazar değil gerçi, bir tek Aşk kitabını severek okumuştum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bir yazarın ya da kitabın popüler olması, sadece niteliğe bağlı değil maalesef. Yapılan başarılı bir PR çalışması ile hak edilmeyen bir başarının sahibi oluyor yazarlar. Toplum içerikten ziyade tanınanın, gereğinden fazla itibar görenin peşinde. Eminim arkasına aldıkları bu rüzgar pek çoğunu havaya sokuyor ve özensiz, niteliksiz eserlere imza atıyorlar. Kapak sayfasında kitabın adı küçüldükçe, yazarının adı büyüyor.
      Bu açıdan bakıldığında Elif Şafak'ın ilk kitaplarını gerçekten güzel buluyorum. Aşk romanını ben de zevkle okumuştum. Şimdi bastonu aday göstersem halka seçtiririm diyen politikacılar gibi adımı koysam satar diye düşünen bir yazar oldu Şafak.

      Sil