KATEGORİLER

19 Eylül 2019 Perşembe

HAYALLER ve HARFLER - HÜLYA SOYŞEKERCİ

Kitabın Adı: Hayaller ve Harfler
Yazar: Hülya SOYŞEKERCİ
Sayfa Sayısı: 308
Yayınevi: Komşu Yayınevi
Türü: İnceleme, Eleştiri

Kitap Hakkında: İyi bir öğretmen, eleştiri, inceleme ve öykü yazarı olarak tanıdığım Hülya Soyşekerci, eşimin ve kızkardeşimin fakülteden sınıf arkadaşları. Dolayısıyla ilk kez bu türde bir kitap okumamın başlıca sebebi oldu bu aynı zamanda.

İnceleme ve eleştiri kitabı deyince benim gibi sıradan okurların değil, akademisyenlerin, yayıncıların ya da edebiyat alanında profesyonel yazarların ilgilendikleri bir yazın türü gelirdi aklıma. Kitabı okuduktan sonra ne kadar yanıldığımı anladım. Ne tür kitap okursanız okuyun, eh biraz da yazmaya merakınız varsa Hülya Soyşekerci'nin kaleminden çıkan inceleme kitapları mükemmel bir kılavuzunuz olacak, önünüzü açacaktır.

Hayaller ve Harfler, her biri kendi döneminde yazdıkları ile iz bırakmış 27 yazarı ve eserlerini anlatıyor. Osmanlı İmparatorluğunun son yıllarından günümüze kadar geçen çalkantılı dönemlerin etkisi altında yazılan farklı edebiyat türlerinde yazarların ruh hali, kendilerine özgü sanat anlayışları, yapıtlarına yön veren yaşam biçimleri detaylı bir şekilde inceleniyor. Kitaba konu edilen eserlere ilişkin yazarın yaptığı yorumlar, diğer eleştirmenlerin, araştırmacıların ve yazarların görüşleriyle destekleniyor. Roman, şiir, deneme, öykü dallarında eserler veren yazarların bir kısmının sıra dışı yaşam öykülerine detaylı yer verilirken bir kısmının eserlerinde etkilendikleri edebi akımlar ve sanatsal özellikler ön plana çıkarılıyor.

Kitapta geniş kitlelerce tanınan ve eserleri bilinen yazarlara yer verilirken, gözden kaçan, unutulan ancak taşıdığı özellikler bakımından edebi önemi yüksek yapıtlara imza atan bazı yazarlar da su yüzüne çıkartılmış. Azra Erhat'ın yaşam öyküsü, Hayalet Oğuz lakaplı Haluk Oğuz Alplaçin dünyaya bakışı, Sevgi Soysal'ın Tante Rosa'sı, Salah Birsel'in yazım dili gibi öne çıkan konularda ilginç bilgiler veriliyor ayrıca. Diğer taraftan Namık Kemal'in İntibah'ından tutun da Hüseyin Rahmi Gürpınar'ın Gülyabani'sine, Suat Derviş'in Kara Kitap'ından Reşat Nuri Güntekin'in Çalı Kuşu'na kadar bir çok eserden alıntılar yapılırken onların sanatsal yönlerinden bahsediliyor. Yazar, bazen yazarların eserlerine ilişkin görüşlerine yer verirken bazen de onların etkilendikleri çevre ve zaman koşullarına değiniyor.

Bu kitabı okurken eski dönem yazarlara ait edebi eserlerin popüler edebiyatın etkisiyle gittikçe görünmez kaldığını, yeni yazmaya başlayanların eskilerden öğrenecek  çok şeyleri bulunduğunun farkına vardım. İyi bir şiir, deneme, roman, öykü nasıl yazılmalı, eserde ironi, mizah ve fantastik öğeler nasıl kullanılmalı gibi soruların cevaplarını buldum kitapta. Her şeyden önemlisi her bölümünü sıkılmadan keyifle okudum. Hülya Soyşekerci'nin "Mavi Harfler Atölyesi/Okuma Notları" adındak aynı türde yazılmış bir kitabı var sırada. Başta söylediğim gibi yazmaya merakınız varsa, okuduğunuzu daha iyi anlamaksa niyetiniz, bu kitaplar kaçmaz.         

19 yorum:

  1. Tamamen yabancıyım yazara, yazıyı okuyunca ilgimi çekti. okumalıyım dedim kendimce.

    YanıtlaSil
  2. Ben de kitaplarını kolay kolay bulamıyordum d&r da olsun, kitapçılarda olsun. Ancak konusunda çok başarılı.

    YanıtlaSil
  3. Bu yazın türünde okuma yapmadım hiç. Cesaret verdiniz, teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim için de ilk oldu. Ben teşekkür ederim:)

      Sil
  4. bu tür kitaplara bayılırıım ne bulursam okurum, edebiyat inceleme deneme araştırma. oleey, bunu da sevdim, bilmiyodums, okurums :)

    YanıtlaSil
  5. I'm not familiar with the author. Your review was beneficial to read, thank you.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. It is quite normal :) She is one of the successful authors who studies and criticizes the literary works of the early Turkish Republic writers.

      Sil
  6. Bu kitabın konusunu çok beğendim. Özellikle gözden kaçan yazarlara yer verilmesi hoş olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kesinlikle. Bazı yazarların yaşam öyküleri yer alıyor kitapta. Onların kısacık ömürlerinde ve olağanüstü yaşam koşullarında ne zaman fırsat bulup da arkalarında o kadar çok sayıda eser bıraktıklarına inanmak güç gerçekten.

      Sil
  7. ilgi çekici gözüküyor :)
    nice güzel kitaplara :)

    YanıtlaSil
  8. Teşekkür ederim. Kesinlikle. İnsabın ufkunu açıyor.

    YanıtlaSil
  9. Benim de pek ilgimi çekmez inceleme. İyiler çıkabiliyor ama genelde sıkıcı gelir.

    YanıtlaSil
  10. Yazarın ve kitabın perde arkasını öğrenmek heyecan verici. Belki daha önceleri bir inceleme kitabı okusaydım bana da sıkıcı gelebilirdi. Şimdi düşünüyorum da, okuduğum kitapta ele alınan yazar ve eserleri hem okumadan önce hem de okuduktan sonra olmak üzere iki kez okumak gerek Soyşekerci'nin inceleme kitaplarını. Eminim o zaman okuduğun kitaplar daha kalıcı izler bırakacak hafızalarda. Bu bakımdan el altında bulundurulması gerektiğine inanıyorum. Ayrıca farklı türlerde yazmaya niyet etmiş çiçeği burnunda yazarlar için de bir rehber:)

    YanıtlaSil
  11. Listeme alayım dedim ama baskısı yok:(

    YanıtlaSil
  12. Ben İzmir Kitap Fuarından aldım. Başka nasıl temin edileceğini öğrenip duyurayım:)

    YanıtlaSil