KATEGORİLER

26 Ekim 2021 Salı

AĞAÇ EV SOHBETLERİ # 114

Sevgili DeepTone tarafından organize edilen Ağaç Ev Sohbetleri etkinliğimiz tüm canlılığıyla devam ediyor. Önceki haftaların sohbet konularını ve konuları öneren arkadaşlarımızın isim listesini burada bulabilirsiniz. Bu haftanın konusunu sevgili DeepTone / Sade ve Derin belirledi. Haftanın konusu şöyle:

"Sağ ve sol beyin durumuz nasıl?"

Sonucu az çok tahmin ediyordum ama  durumumu pekiştirmek amacıyla bir test yapmaktan kendimi alamadım. Mentalup.net sitesinde yer alan testteki sorulara verdiğim cevaplara göre çıkan sonuç beni yanıltmadı. % 75 sol, % 25 sağ beyin lobumu kullanıyormuşum. Çıkan bu sonuca sevindiğimi söyleyebilirim. 

Sevgili Deep, beyin loblarının taşıdığı özelliklere dair detaylı bilgi vermiş. Önce onun verdiği bilgileri alıp kendimi tahlil etmek istedim. Bu şekilde hem zaman kazanacak hem de yeniden araştırma zahmetinden kurtulmuş olacaktım. Fakat dayanamadım, sol lobum yine rahat durmadı, konuya ilişkin kendi üzerimde testler yaptım, yazılar okudum, TEDx konuşmaları izledim, Youtube kanallarından pek çok kişinin görüşüne başvurdum. Yaygın görüşe göre beyin loblarını dengeli kullananlar daha başarılı oluyormuş. Londra Üniversitesi Kognitif Bilim Enstitüsünden Prof. Sophie Scott  bu yaygın kanının efsane olduğunu ortaya çıkarmış. İngiltere'de yapılan son araştırmalar her insanın beynin iki lobunu aynı anda kullandığını, bu nedenle sağ lob, sol lob ayrımı üzerine dillendirilen söylemler artık nihayet bulmuş. Bütün olay, beynimizin her iki lobunu birbirine bağlayan ve aralarında bilgi iletişimini sağlayan "Corpus callosum" da bitiyormuş aslında.  200 milyondan fazla sinir lifinden oluşan bu yapı, adeta bir orkestra şefi gibi beyin lobları arasındaki uyumu sağlıyormuş.

Doğuştan Corpus Callosum'u bulunmayan bazı insanların yaşamlarına devam edebilmeleri son derece ilginç. Bazı durumlarda ise tedavi amacıyla beynin iki lobu arasında yer alan bu bağlantı kesilip (Bölünmüş Beyin) loblar birbirinden tamamen ayrılıyormuş. Çağımızda bilim pek çok bilinmeyeni açığa kavuşturduğu halde beynin işleyişi henüz tam olarak çözülmüş değil.

Bu minvalde daha zayıf olduğuna kanaat getirdiğimiz sağ ya da sol lobumuzu güçlendirmek  ve daha dengeli bir beyne sahip olabilmek için yapılan önerilerin işe yaramayacağı kanaatindeyim. Doğuştan itibaren loblarımızın arasında bağdaş kurmuş oturan orkestra şefimizin, elindeki batonuyla loblarımızı dürterek yerine göre analitik düşünmemizi sağladığına ya da duygularımızı harekete geçirdiğine inanıyorum. Bununla ilgili harika bir animasyonu buradan izleyebilirsiniz.

Beynimizin sağ ve sol lobları, birbirinden farklı özelliklere sahip. Bu durum hepimizde aynı, kimsenin eksiklik hissetmesine gerek yok yani. Orkestra şefimizin hangi lobumuza daha hoşgörülü davranacağında, hangi lobumuza sert çıkacağında, kişisel özelliklerimiz ve karakterimiz belirleyici. Ben istisnai durumların dışında burç özelliklerinin yanı sıra orkestra şefinin karakter yapımıza göre alacağı tutumun da insan yapısı üzerinde etkili olduğunu düşünüyorum.

Bu arada sevgili Deep'in yazısında yönelttiği, "İnsan mı beyni yönetir, beyin mi insanı yönetir?" sorusunu hayli ilginç bulduğumu belirtmek isterim. İlk anda insanı yöneten organın Corpus Callosum, yani orkestra şefimiz olduğu geliyor aklıma. Hemen arkasından "beynini kullan", "kafanı işlet" gibi aşina olduğumuz sözleri hatırlıyorum. Sanki başka bir irade merkezimiz var da, beynimize talimat veriyor yanılgısına düşüyoruz. Bu doğru değil. Yani insanın beynini yönetmesi imkânı yok, tek yönetici orkestra şefi. Fakat beynimizin tam ortasına kurulmuş bu şef çok tuhaf. Doğuştan genlerimizle gelen özelliklerimizin yanı sıra çevremizden de etkileniyor! Bazen sol lobu unutup sağ lobun cazibesine kaptırıyor kendini. Sonra başına gelmedik iş kalmıyor tabii.

Testlerin güvenirliği tartışmaya açık ama uyguladığım testten, burcumun özellikleri gibi uyumlu bir sonuç  çıktı. Orkestra şefim % 75 oranında sol beyin lobuma ağırlık veriyor. Test yapmadan da ben kendime aynı oranı verirdim muhtemelen. % 25 lik sağ lobumun etkisi ressam ya da müzisyen olmama yetmemiş ama olsun varsın. Bence ideal bir karışım. Orkestra şefimle gurur duyuyorum.

20 yorum:

  1. Animasyona çok güldüm Mr. Kaplan :)) "Inside out" animasyon filmi geldi aklıma. Yukarıda bahsettiğiniz testi çözdüm ve sağ %75, sol %25 çıktı ama sağ beyin insanı insan yapan özellikleri taşır: duygusallık, sempati, empati, his ve şefkat diyor ki ben hep empati yoksunluğumdan dem vuruyorum biliyorsunuzdur :)) Bir de benim en aktif olduğum alan olan dil alanı, sol lobda yer alıyor diye hatırlıyorum. Testin güvenilirliğini biraz sorguluyorum şu an :)) Ben de son yıllarda sağ beyin-sol beyin tezinin çürütüldüğünü, mevcut anda neye ihtiyacımız varsa beynimizin o bölümünü aktif olarak kullandığımızı duymuştum bir yerlerden ama tam da net değil aklımdakiler :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, sağ ve sol lobların mücadelesi ancak bu şekilde anlatılabilir:)) Siz dem vursanız da ben sizin empati yoksunluğu çektiğinize inanmıyorum Mrs. Kedi:) Benim sonuçlarımla sizinkiler ters çıkmış:) Ben % 25 çıkan sağ lobuma sevindim, % 0 çıkmasından korkuyordum:) Duygusal tarafım da var aslında ama bana bu oran yeterli geldi:) Yazımda vurgulamak istediğim doğuştan gelen özelliklerimizi bir başka tarafa yönlendirerek değiştirme imkanımızın olmadığı. Sözgelimi kıskanç bir yaratılışımız varsa bunu değiştirmemiz imkânsız sanırım:)

      Sil
  2. Bu bağlamda orkestra şefinizle gurur duymanız mümkün olmuyor o halde, bizzat kendisi , kendisiyle gurur duyuyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ha ha ha:))) Biz orkestra şefimle kankayız, yediğimiz, içtiğimiz ayrı gitmez:)) Ben onunla, o benimle gurur duyuyor yani:))

      Sil
  3. :) eğlenceli olmuş yazın. yaptım ben de. sol atmış, sağ kırk çıktı, elli elli olsaydı keşke :) burda sölediklerin konusunda çok iyi bir kitap var, beyninize hoşgeldiniz, sandra aamodt, NTV yayınları :) bir de şu kitap keyifli, spinozanın sevinci nereden geliyor?, çetin balanuiye, ayrıntı yayınları, felsefe :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aaa bak buna sevindim:) Sen de yani, bu kadarını bulmuşsun daha ne istiyorsun:) Bana sorsan senin için sol kırk, sağ altmış derdim aslında. Spinoza adını duyunca daha fazla ilgileniyorum. Ah bir anahtarı olsa da şu zamanı durdurabilsem, zira okunacak çok kitap, izlenecek çok film var:))

      Sil
  4. Ben de test yaptım 50-50 çıktı. Böyle olmasını umuyordum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ooo, harika o zaman, on ikiden vurmuşsunuz:) Sizin orkestra şefi süpermiş:)

      Sil
  5. Benim %75 sağ, %25 sol çıktı. Ben de kendi sonucumdan memnunum. :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mrs. Kedi'nin sonucu da aynı çıkmış. Sanırım kadınların sağ lobu biraz daha torpilli:))

      Sil
  6. Gidip ben de test yaptım, tam beklediğim gibi çıktı. Terazi burcuyum, kimsenin kimseye hakkı geçmesin isterim :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yakınlarım arasında terazi burcundan olan yok. Ben koç burcuyum, o da terazi burcunun karşıt burcuymuş:) Eğer burçlar ve beyin testi doğruysa sizin de sağ lobunuz en azından % 75 çıkmalı:)

      Sil
    2. Hahaha, hayır benimkisi eşit çıktı :D

      Sil
    3. Bakın o zaman burçlara olan güvenim sarsıldı:)))

      Sil
  7. 62.5 sağ 37.5 sol çıktı haha :D beyinimizin aslında biraz orasını biraz burasını kullanıyor değiliz her yanını kullanırız ama bazı işler ve işlemler için bazı bölgeleri daha baskın ve özelleşmiş olabilir. iki farklı iş söz konusu olduğunda ikisinde de sağ ve sol olarak baskınlık farkı görebiliriz diye düşünüyorum. örneğin ben yazı yazarken sağ elimi kullansam da çizim yaparken veya boyama yaparken sol elimi de rahatlıkla kullanırım :) bir topa vururken sağ kolumu kullanıp sağ elimle iyi atış yaparım ama okçulukta sol gözüm daha baskındır. yani beynin ortasındaki işlemci aslında hepsini nasıl kullanmaya alıştıysa öyle kullanıp geliştirir ve biraz çalışmayla ve beyin egzersizleriyle durum eşitlenebilir :) fiziksel aktiviteler ve bilişsel süreçler dışında en çok duygusal tercihler kararlar konusunda etkili bu durum ve şöyle bir de geri besleme söz konusu duygusal durumlarımız ve kişiliğimiz de beynimizi şekillendirmede etkili yani ikisi birbirini besliyor sanırım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. O zaman siz de beyninizi verimli kulllananlardansınız:) Kadınların erkeklere kıyasla daha duygusal oldukları bilinen bir gerçek. Test sonuçları da bunu doğruluyor zaten. Ben sağ elim dışında sol elime güvenip bir şey yapamam sanırım. baskın bir sol lobum var:) Yine de şükür, % 25'le idare edeceğiz, bunu da bulamayan var mıdır bilmiyorum:) Eksersizle lobları dengelemenin mümkün olacağına inanmıyorum. Bence hangi lobumuz daha etkin, doğuştan gelen bir özellik. Zaten olduğu gibi bırakmak daha iyi belki de. Yoksa bilim adamları, sanatçılar nasıl çıkacak aramızdan?:) Bence beynimizde iki lobun koordinasyonunu sağlayan ve benim orkestra şefi dediğim Corpus Callosum kişiliğimizi belirliyor. Zira bizim beynimize talimat verecek başka bir organımız yok:))

      Sil
  8. Teste göre yüzde 62.5 sağ çıktım. Ben de biraz araştırıp yazı yazayım dedim ama fırsat bulamamıştım. Siz epey güzel bir çalışma yapmışsınız sanki. Animasyon çok hoştu bir kere. Bu arada "İnsan mı beyni yönetir, beyin mi insanı yönetir?" sorusuna yanıtım beyin insanı yönetir olur. Bilmem neden beynimi yönetebildiğimi hiç sanmıyorum ben.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bu haftanın konusu da ilginçti:) Kadınlar arasında solun fazla olduğuna pek rastlanmıyor sanırım. Daha duygusal oluyorlar, muhtemelen ondan:) Evet, animasyon lobların savaşını güzel anlatıyor. Elbette insanı yöneten beyin. İrademiz beynin ta kendisi, beynimize hükmeden ne olabilir ki başka. Kalp diyor bazıları ama doğru değil:))

      Sil
  9. sizde mantıksal kısım önde demek, ben de o siteye bakayım, merak ettim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet, aklımı öncelediğim doğrudur. Pek sanatsal becerim olmadığı için testin beni yanıltmadığını düşünüyorum:)

      Sil