KATEGORİLER

24 Ekim 2021 Pazar

AŞK ve GURUR - JANE AUSTEN

Kitabın Adı: Aşk ve Gurur

Yazar: Jane AUSTEN

Sayfa Sayısı: 460

Yayınevi: Bilge Yayıncılık - E Yayınları 

Çeviren: Nihal Yeğinobalı

Türü: Roman

Konusunu aşk olarak bildiğim böyle bir kitabı hem de 1986 baskısından okuyacağım aklıma gelmezdi doğrusu. Şimdiye dek Jane Austen'ın (1775-1817) herhangi bir kitabını okuma fırsatım olmamıştı. Gördüğüm yazım hatalarına, eskimiş bir Türkçe kullanılmasına, yer yer yanlış sözcük seçimlerine rağmen kitaba bayıldım. Yazarın en meşhur kitabı olan Aşk ve Gurur romanının gördüğü değeri sonuna kadar hak ettiğini düşünüyorum. Aynı kitap Hasan Ali Yücel Klasikler serisinden Gurur ve Önyargı adıyla yayımlanmış.

19. Yüzyıl Londra'sında taşralı Bennet ailesinin kızı Elizabeth Bennett ile varlıklı ve soylu bir centilmen olan Fitzwilliam Darcy arasındaki ilişki romanın ana konusunu oluşturmakta. Gündelik yaşamında şahsiyetinden ödün vermeyen Miss Bennett, varlıklı ve soylu olması nedeniyle kibirlenen Darcy'yi dize getiriyor. Yazarın roman kurgusunda yaptığı karakter analizlerine hayran kalmamak elde değil. Yazar, romanda yer alan bütün karakterleri zihinlere öyle bir yerleştiriyor ki, okur, adeta onları kendisinden biri gibi görüyor, olaylar karşısında nasıl tepki vereceklerini en ince ayrıntısına kadar bilecek seviyeye geliyor. Genellikle karşılıklı konuşma şeklinde ilerleyen romanda yapılan ince espriler, mizahi yergiler, abartılı nezaket gösterileri tam bir zeka ürünü. Elizabeth'in annesi, tuhaf bir kişiliğe sahip olan Mrs. Bennett'in tek arzusu beş kızına varlıklı ve soylu birer koca bulup onların güzel birer evlilik yapmaları. Bu arzusuna erişmek için evine davet ettiği centilmenlere aşırı ilgi gösteren Mrs. Bennett, komşularına her fırsatta caka satarken, bol bol dedikodu yapıyor. Yazarın ifade tarzı, kıvrak zekasıyla yaptığı karakter analizleri kişi ve mekanlar üzerindeki betimlemelerin eksikliğini hissettirmiyor. Severek okuduğum bu romanı henüz okumayanlar için öneririm.

27 yorum:

  1. Yazarın adını sıklıkla duyar, karşılaşır ama "bildiğimiz" aşk romanları kategorisinde değerlendirir, okumayı düşünmezdim. Hâlâ da bir kitabını okumuş değilim. Fakat bir gün sevdiğim bir yönetmenin -uyarladığı- bir filmini gördüm, Aşk ve Gurur tabii ki! Üstelik beğendiğim bir kadın oyuncu. Soluksuz izledim ve dedim ki ahh bu önyargı:) Yazınıza tüm kalbimle katılıyor ve mutlaka okunmalı diyorum. Sonra bir kıyas için belki film izlenmeli, ama önce kitap!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de önce sizin gibi düşünüyordum fakat beklediğimin aksine müthiş bir kitap çıktı karşıma. Amacım bir İngiliz yazarın kitabını okumaktı başlangıçta ve klasik aşk romanlarından hiç de hoşlanmadığımı biliyordum. Tereddütle okumaya başladığım ilk andan itibaren kitap beni içine çekti ve yazarın kalemine vuruldum. Özellikle dalkavuk, budala bir papaz olan kuzen Collins'ın Lady Catherine de Bourgh'tan bahsederken kullandığı dört hatta beş yükleme sahip cümleler beni benden aldı:) Filmi mutlaka izleyeceğim, teşekkürler:)

      Sil
  2. Neden ismini "Aşk ve Gurur" diye çevirdiler ki diye isyan ettiğim kitap :) Filmlerde de aynı saçmalığı yapıyorlar, orijinal isimle alakasız bambaşka isimler veriyorlar filmlere de. Kitaba gelecek olursak, Jane Austen sevdiğim bir yazar ve bu kitabı da gerçekten güzel bir kitap. Ön yargularımozon ne kadar yanlış çıkabileceğini çok keyifli bir şekilde gösteriyor. Filmi de izleyip beğenmiştim. Hatta hazır hatırlamışken yağmurlu bir günde tekrar izlemek için not alayım izlenecek filmler listeme :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de bu işgüzarlığı anlamış değilim. Kitabın adı sadece "Önyargı" olsa bile daha uygun olurmuş aslında. Jane Austen'ı merak ediyordum fakat önyargım aşk konulu bir kitaba mesafeli durmamı öğütlüyordu. Önyargıların ne kadar yanıltıcı olduğunu hem kitaptan hem de yaşayarak öğrenmiş oldum:)) Gerçekten benim için büyük bir sürpriz oldu ve unutamayacağım kitaplardan biri oldu bu. Filmini izlemem de farz oldu:))

      Sil
  3. Biz bunu okulda görmüştük. Aşk kitaplarını sevmeme rağmen inanılmaz sevmiştim. Ayrıyetten BBC yapımı kısa bir dizisi de var. Bayılarak izlemiştim, tavsiye ederim:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni ters köşeye yatıran bir kitap oldu. Öneriniz için teşekkürler, film ve dizisini izlemeye çalışacağım. Ben kitabı okurken bu romandan harika bir tiyatro oyunu çıkar diye düşünmüştüm, belki tiyatrosu bile vardır:)

      Sil
  4. ingiltere'de şekspirden sonra en büyük yazar kabul ediliyor, haklı olarak, benim de en sevdiğim beş yazar arasında, bütün kitaplarının ingilizcesini de okudum, ingilizce okuyunca daha da hayran oluyor insan yazara, ayrıca bu roman da en sevdiğim romanlarda ilk üçte, birinci don kişot tam metin, ingilizce ve türkçe okudum, roza hakmen çevirisi müthiş, ispanyolca okumayı da planlıyorum bir gün, ikinci ve üçüncü de aşk ve gurur, jane eyre ve hatta bir de anna karenina, bunları da ingilizce ve türkçe okudum. don kişotun üzerine roman yazılmadı daha :) ve bunların da :) aşk ve gurur un, yani kitabın isminin türkçede en az beş versiyonu var, herkes bu kitaba başka isim veriyor :) bunun yanında bu romanın çok çok başarılı dizisi var, bbc de, ayrıca film versiyonları da güzel :) bu romanı yılda bir kere okuyorum veya dizilerini filmlerini izliyorum, tören gibi yani, yaşama sevinci mutluluk veriyor, ne derler içim içime sığmıyor her seferinde, yani çok heyecan veriyor, bu edebi deha :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Dediğim gibi Jane Austen beni ters köşeye yatırdı. Aşk ve Gurur romanını biliyordum ama onu bir mahalleli kızın aşk romanı gibi düşünmüştüm. Önyargı işte:)) Don Kişot'un konusunu biliyorum ama henüz okumadım. En kısa zamanda okurum. Kendi dilinden kitap okumanın tadı başka tabii:) Teşekkürler:)

      Sil
  5. aşk ve gurur, bbc, 1995, tv dizisi, nette her yerde var, kaçırma mademsi :)

    YanıtlaSil
  6. Hep okumak istedim ama kısmet olmadı .Öneriniz ile okumak şart oldu artık. Blogger dostların yorumları da dizi ve film konusunda dikkate değer. Çok teşekkürler bu güzel katkı için :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Okumanızı öneririm. Okurken kendimi bir tiyatro salonunda sandım. Nefis bir kurgu, harika diyaloglar, müthiş karakter analizleri... Daha önce okuduğum romanlardan oldukça farklı bir yanı var. Bazen insanı meraka sürüklerken bazen eğlendiriyor. Ne demek, ben teşekkür ederim:)

      Sil
  7. Genelde bu tarz dönem kitaplarını çok sevmesem de ben de keyifle okumuştum bu romanı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben de okuduğum kitapların öğretici, bilgilendirici bir yanı olsun isterim. Bu kitapta ne tarihsel olayları ne de tam olarak toplumun sosyolojik yapısını tanıyabiliyorsunuz. Dar bir çevrede insanların davranış ve konuşma biçimlerini ve birbirleriyle ilişkilerini ele alıyor. Fakat bunu öyle güzel yapıyor ki yazarın ifade tarzına hayran kalıyorsunuz. Zaman zaman karakterlerin mizahi bir dille birbirlerine laf sokmaları gülümsetiyor insanı. Austen, kapısının dışına çıkmayan biriymiş. Onun böyle bir eser ortaya çıkarmasını yetenekten başka bir şeyle izah etmek mümkün değil:)

      Sil
  8. Çok gençken okumuştum. Fazla iz bırakmamıştı. Sonra pandemi zamanı evde bol bol podcast dinlerken Ben Okurum'da Aşk ve Gurur'a denk geldim. Deniz Yüce Başarır ve Aslı Perker romanı öyle güzel irdelediler ki tekrar okuma gereği hissettim. Ve okudum da. Basit gibi görünenin arkasında çok faydalı sosyolojik, psikolojik değerlendirmeler olabilir malûm. Gençken kaçırmışım. Belli bir yaşa gelince klasikleri tekrar okumak lâzım. O podcast bölümünü de ben tavsiye edeyim. Romanı sevenler için keyifli.
    İyi bir hafta dilerim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Podcast'e pek alıştığım söylenemez. Daha ziyade youtube'la haşır neşir oluyorum. Fakat yine de Deniz Yüce Başarır ve Aslı Perker'in podcast'ine bir göz atacağım. Netflix'te Jane Austen'ın Sense and Sensibility adında başka bir filmi var. Dün gece onu izledik eşimle. Konular birbirine yakın ama roman olduğu için midir bilmem ben Aşk ve Gurur'u daha çok sevdiğimi söyleyebilirim. Çok teşekkürler, öneri ve yorumunuz için, size ben de iyi bir hafta diliyorum:)

      Sil
    2. Podcast'i dinledim, çok beğendim, bir kez daha teşekkür:)

      Sil
    3. Geri dönüş için ben teşekkür ederim. İyi okumalar, izlemeler, dinlemeler hepimize:)

      Sil
    4. Ben teşekkür ederim, çok naziksiniz:)

      Sil
  9. Bir kaç varyasyonunu severek izlediğim bir eser. Eminim kitap da iyidir. Kitapçıları bir dolaşayım en iyisi. :) Teşekkürler,

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben ne yazık ki çok geç keşfettim. Hep klasik aşk romanı diye mesafeli durmuştum Austen romanlarına ama beklentimin çok ötesinde buldum. Yaşadığı dönem ve kendi özel şartlarını düşünülürse yazarın değeri çok daha iyi anlaşılacaktır. Pek çok yönden okunmaya değer bir kitap. Ben teşekkür ederim:)

      Sil
  10. Kitap kategorilendirmekte hata yapıyoruz sanırım, bu kitap zaten tam bir Klasik Aşk Romanı, ama Klasik olan diğer kitaplar gibi ki hepsi için değilse de neredeyse önemli bir miktarı için diyebilirim ki yüzeysel aşkı da anlatsalar öyle bir anlatırlar ki sizin içinden çıkaracağınız inanılmaz güzellikler olur. Klasik zaten eskiyi anlatandır, dönemini yansıtandır, başka türlü klasik olması manasızdır. Geç te olsa bu muazzam yazını okuma şansınızın olması beni sevindirdi, üzerine bir de kitaptan etkilenmiş olmanız gerçekten mutlu etmeye yetti. Kitaplarla kalın, sağlıkla...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Beni yanıltan kitabın adı oldu. Klasik doğal olarak eski dönemi yansıtmasının yanı sıra yıllar geçse de değerinden bir şey kaybetmeyendir. Bazen kitap hakkında ne kadar güzel yorum yapılsa da gerçek değerini tam olarak ortaya çıkartamaz, Austen'ın bu kitabı gibi. Bazen yorumlar öylesine abartılırdır ki, kitabı okuyunca büyük hayal kırıklığı yaşarsınız. Bu yüzden yorumlar da güvenilir olmaktan uzak oluyor bazen. Sebep ne olursa olsun böyle güzel bir kitabı bu kadar geç fark etmem benim ayıbım. Çok teşekkür ederim:)

      Sil
  11. Filmini çok severek izlemiştim ki aşk filmlerini beğenmem zordur. Kitabı da okumak lâzım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabı okuduktan sonra filmi izlemek daha keyifli olur sanırım. Ya, bu klasik bir aşk romanından çok daha öte. Bence kitabı okumak gerek, ben adına aldanıp çok geç kaldığımı fark ettim:)

      Sil
  12. sevdiğim bir klasik, filmini de izlemek istiyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Romanı okuduktan sonra filmini izlemek daha keyifli oluyor:)

      Sil