KATEGORİLER

13 Ocak 2021 Çarşamba

GÜZEL YAZMA SANATI # 5

Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi tarafından noktalama işaretlerinin önemine ilişkin yazılan bir makalede, (*) öğretmenlerin % 66'sı yazıda kullanılan noktalama işaretlerinin metnin daha iyi anlaşılması, % 40'ı metinde anlam karışıklığının önlenmesi, % 37'si ise metindeki jest, mimik, vurgu, tonlama ve duraksama işlevlerini yerine getirdiğini ifade etmiştir. Aynı araştırmada, öğrencilerin en zorlandığı noktalama işaretlerinin, sırasıyla; noktalı virgül, iki nokta ve virgül, en kolaylarına gelenlerin ise nokta ve soru işareti olduğu ortaya çıkmıştır. Bence noktalama işaretleri arasında hayati öneme sahip en önemli noktalama işaretleri "nokta" ve "virgül" işaretleridir. Noktanın cümle içinde nerede kullanılması gerektiğini bilmeyen okur yazar olmadığını düşünüyorum. Virgül konusuna gelince bilinen bir örnekten yola çıkabiliriz;

"Oku da adam ol baban gibi, eşek olma!" cümlesindeki virgülün yerini,

"Oku da adam ol, baban gibi eşek olma!" şeklinde değiştirmemiz durumunda, birilerinin hayatımıza kastetmeyeceğini kim garanti edebilir?

Cümlede gereksiz sözcük kullanımı yazılarımızı ne kadar bozarsa, gereksiz yerlerde virgül ve diğer noktalama işaretlerini kullanmak da aynı ölçüde özenle yazdığımız bir yazının değerini düşürebilir. Cümle içinde noktalama işaretlerinin yerlerini belirlerken yazdığım yazıları yüksek sesle okumanın işe yaradığını fark ettim. Vurgulanmak istenen yerler, yan cümlelerin bütünlüğünü bozmaksızın nefes alınan bölümler ve kulağa gelen seslerin ahengi, nerede hangi noktalama işareti kullanılacağı konusunda bize kılavuzluk edebilir. Bunun için her şeyden önce iyi bir okuyucu olmak gerekir elbette. Cümle içinde virgül işaretinin kullanılması gereken yerler TDK'da 15 başlık altında toplanmış ve bazı önemli uyarılar yapılmıştır. Aşağıda önemli gördüğüm bazılarından bahsedeceğim. Ayrıca konuyu pekiştirmek amacıyla örnek cümleler içinde kullanılmasını göstereceğim.

1. Tırnak içinde olmayan alıntı cümlelerinde ve konuşma çizgisinden sonraki alıntı cümlesinin bitiminde virgül kullanılır.

 Sık sık hata yapıyorsun, dedi. 

- Necdet'i ara, hemen geri dönsün, dedi.

- Bugün ayrılıyor musunuz, diye sordu.

2. Kendisinden sonra gelecek cümleye bağlı olarak red, kabul ve teşvik bildiren hayır, yok, evet, peki, pekâlâ, tamam, olur, hayhay, başüstüne, öyle haydi, elbette gibi kelimelerden sonra virgül konur.

Evet, yorumunuzda belirttiğiniz görüşlere aynen katılıyorum.

3. Metin içinde art arda gelen zarf-fiil eki almış kelimelerden sonra virgül konur.  

Önce iyice düşünüp, bir karara varıp müteahhidi aradı. 

4.  Metin içinde zarf-fiil eki almış kelimelerden sonra virgül konmaz.

Markete varınca ilk sokaktan sağa dönmelisin.   

5. Metin içinde ve, veya, yahut, ya...ya bağlaçlarından, tekrarlı bağlaçlardan ve pekiştirme ve bağlama görevindeki de/da bağlacından önce ya da sonra virgül konmaz.

Ya bu deveyi güdeceksin ya bu diyardan gideceksin.

Hem ağlarım hem giderim.

Gerek sen gerekse o bu işi yürütme kabiliyetine sahip değil.

İster inan ister inanma.

Ne yardan geçerim ne serden.

Çok kitap okursan güzel de yazarsın. 

6. Metin içinde -ince/ınca anlamıyla zarf-fiil olarak kullanılan mi/mı ekli sözcüklerden ve şart ekinden sonra virgül konmaz.

Erken yattım mı hayatta uyku tutmaz beni.

Aklın varsa göle.

Bir sonraki bölümde görüşmek üzere, sevgiyle kalın.

24 yorum:

  1. Bu yazdıklarınız kendimizi yeniden gözden geçirmek adına da önemli. Belki yanlış bildiklerimiz de çıkabilir içlerinde. Örneğin ben ''Hoşça kal'' ve ''Sağ ol''u epeyce süre birleşik yazdım. Şapka işareti kullanmıyordum, çünkü lisedeki edebiyatçımız şapkanın kesinlikle kalktığını söylemiş, kullanmamamızı tembihlemşti. Blog yazmaya başladıktan sonra düzelttim tüm bunları. Şapka kesin gerekli. ''Hala gelmedi mi?'' örneğini ele alalım. Buradaki ''hala'' babamızın kız kardeşi. ''hâlâ'' yazmalıyız. Özellikle de ''kar'' sözcüğü şapkalı/şapkasız çok önemli. Ben de zaten içinde ''kâr'' bulunan yaşanmış bir hikâye sayesinde kesinlikle şapka kullanmaya kararı aldım. Rahmetli profesör Şükrü Kızılot'un bu hikâyeyi anlattığı bir makalesi sebep oldu buna.

    İmlâ kurallarından bihaber öğretmenlere rastlamak çok üzücü oluyor benim için. Düzeltmek için herhangi bir gayret göstermemeleri de. En çok kızdıklarım bu kuralları reddedenler! Orada duracaksın bir kere. Sen kendi blogunda istediğin yamuklukta cümleler kur, ama gittiğin blogları kirletmeye hakkın yok. Neyse... Burada keseyim ben. Zira devamını toparlayıp kendi blogumdaki bir sonraki yazıya saklayayım.
    Elinize, emeğinize sağlık diyor, teşekkürlerimi bırakıyorum...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, dilimizi doğru kullanmayı önemsememiz gerekir. İnsan olan herkes hata yapabilir. Hata yapmayan insan hiçbir şey yapmıyordur. Bahsettiğiniz "hoşça kal", "hoş geldiniz", "sağ ol" iki sözcük arasında duraksamadan okunması sebebiyle yazarken sık sık hataya düşülmektedir. Şapka işareti konusunda TDK epey değişiklik yaptı. Bildiğim kadarıyla iki sözcük arasında anlam farkı oluşuyorsa şapka işareti kullanılıyor yine. Örneğin "kar" deyince bir yağış türü geliyor akla. Ama bahsedilen gelir ile maliyet farkı ise sizin de belirttiğiniz üzere mutlaka "kâr" şeklinde yazılması gerekiyor. Nitekim "hâlâ" sözcüğünde de durum aynı. Benim de TDK'da yanlış bulduğum bir uygulama bu. Eğer öğrenciyseniz TDK'nın kurallarına uymak zorundasınız ancak benim şapka konusunda görüşüm harfin ince ya da kalın okunmasına göre şapka kullanılması yönünde. Örneğin "kâhin" sözcüğüne "kahin" şeklinde yazmak bana ters geliyor.

      Dilimizin hem konuşmada hem de yazıda hatalı kullanılması öğretmenlik, spikerlik gibi bazı mesleklerde daha da fazla önem kazanıyor tabii. Ben de hata yapandan çok bu konuyu önemsemeyenlere kızıyorum. Blogta yazdıklarımız genellikle, günlük, sohbet, makale, deneme, eleştiri, öykü türünde yazılar. Madem yazarlığa soyunduk, güzel yazı yazmayı önemsemek, yapılan haklı eleştirileri göze alıp kendimizi geliştirmeliyiz. Yorumlarda yapılan hataları pek ciddiye almıyorum ama yazıları önemsiyorum. Ben size teşekkür ederim, katkılarınız için:)

      Sil
  2. Çok çok güzel yazı olmuş emeğinize sağlık!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben size çok teşekkür ederim, sağ olun, var olun:)

      Sil
  3. Ben ama kelimesinin ardına virgül koyan gördüm hocam. Gözlerim kan alıyooooorrr, hahahahah :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hocam eğer hata aramaya kalksak çok şey buluruz ama amacımız bu olmamalı. Herkesin doğruya ulaşma imkânı olmayabilir. Okur olarak bizi ne kadar rahatsız etse de hata yapanları nazikçe uyarmak sanırım daha asil bir davranış olur. Yok, uyarıları dinlemiyor bildiğini okumaya devam ediyor, bu yetmezmiş gibi kalkıp bir de sen kim oluyorsun deyip garip bir tavır içine giriyorsa o zaman kişiyi kendi haline bırakmak ve sadece acımak yeterli bence:)

      Sil
  4. 3. Madde örnekte bir hata var.

    "Önce iyice düşünüp taşınıp, bir karara varıp sonra müteahhidi aradı." olarak değiştirebilirsiniz belki Mr.Kaplan. Aksi takdirde 3. Maddedeki örnek 4. Maddenin kapsamına girer ve virgül konulmaz. Çünkü tek bir zarf-fiil var, ardından gelen ikinci bir zarf-fiil yok cümlede.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısınız, çok teşekkür ederim:) İyi ki varsınız Mrs. Kedi. Bakın ben de bir şey öğrendim ve bunu bir daha asla unutmam. Sizin verdiğiniz örnekte yanlış olacağını bildiğim halde "karara varıp" tan sonra da bir virgül koyma ihtiyacını hissettim. Art arda gelen zarf-fiil almış kelimelerin kullanıldığı cümleler kulağa pek hoş gelmiyor. Aynı cümleyi "Önce iyice düşünüp taşındıktan sonra bir karara varıp müteahhidi aradı." demeyi yeğlerim:)

      Sil
    2. Bence de art arda gelen zarf fiil cümleyi yorucu hatta bunaltıcı bir hale getiriyor. Sesli okumak çok işe yarıyor gerçekten :)

      1. Madde benim hikaye yazarken en çok kafa karışıklığı yaşadığım konulardan biri. Konuşma çizgisi mi koyup yazsam, tırnak içine mi alsam, bu cümleye nokta koyduktan sonra tırnağı kapatıp virgül de mi koymam lazım? Her seferinde bu sorularla boğuşuyorum :(

      Sil
    3. Aslında kurallara uygun bir şekilde yazılan yazı her zaman güzel değildir. Yazıda ahenk ve akıcılık da en az imla kuralları kadar önemli. Bütün noktalama işaretleri yerli yerinde olabilir, buna karşın kelime tekrarları, anlam bozuklukları, zaman hataları, konu bütünlüğünden sapmalar ve benzeri hususlar yazıyı berbat bir hale getirebilir. Ben bu iki konuyu aynı derecede önemsiyorum Mrs. Kedi.

      Doğrusu ben de aynı konuda sıkıntı çekiyordum ama tembellik edip doğrusunu öğrenmeye bir türlü elim varmıyordu. Dediğim gibi yazdıklarımın kendime de faydası yadsınamaz:) Teşekkürler.

      Sil
  5. Beşinci maddedeki her cümleye virgül l koyasım var bay Kaplan. Aynen Mrs. Kedi’ye yazdığınız gibi oraya ban de virgül koymak isterim. Fakat yanlışmış işte. Dediğiniz gibi yüksek sesle okumak yardımcı olabilir noktalamalarda. Danke sehr.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aynen:)) Önceki yazılarımda bu tür hatalar yapmışımdır ben de. Gerçekten faydalı bir dizi oldu bu, aferin bana:)))) Kendi yaptığım hatalar da gözümün önüne geliyor bu sayede. Allah bu yazı dizisine başlamama vesile olan arkadaşımdan razı olsun. Ne demek:)) Saygılar, selâmlar.

      Sil
  6. Yazım kurallarına uyma da büyük ölçüde alışkanlıklarımızla ilgili sanırım. Bir zamanlar sadece kompozisyon derslerinde değil, diğer derslerde de en basit hatalardan notlarımız kırılırdı. Bazı Türkçe- kompozisyon yazılılarında cümleler içinde boş bırakılmış yerlere uygun noktalama işaretlerini bizim yerleştirmemiz istenirdi.
    Emeklilik sonrası çok kaliteli, Mersin'de 5 şubesi olan bir dershanede çalıştım. Seçkin 100 öğretmeninden 10 tanesi Türkçe-Edebiyat öğretmeni idi. Bazısı Yüksek Öğretmen Okulu mezunu, branşlarında deneyimli öğretmenler. Onlardan biri halen Mersin Üniversitesi'nde çalışmaktadır. Yazım kılavuzu öğretmenlere dağıtılırdı. Sekreter arkadaşlar TDK. Yazım kılavuzu ile çalışırlardı.
    Belki her şey; yaptığımız işi ciddiye almak, önemsemek, hataları gidermeye çalışmakla daha iyiye gidiyor.
    Teşekkürler.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Alışkanlığın yanı sıra dediğiniz gibi önemsenmiyoruz aynı zamanda. Ulusal TV kanallarımızda spikerin biri çıkıp "geri iade etmeniz gerekir" diyebiliyor ama izleyicilerin çoğu rahatsız olmuyor bundan. Bizim zamanımızda lisede (Türkçeden ayrı olarak) haftada bir saat kompozisyon dersimiz vardı. Arada kompozisyon yarışmaları yapılırdı. Şimdi bu konuya yeterince önem veriliyor mu bilmiyorum. Ben teşekkür ederim:)

      Sil
  7. Çok önemli bilgilendirme. İnsanlar dikkat etmez oldular bu tür yazım kurallarına. Hatta haberleri bile yok diyebiliriz.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tercih meselesi diyebiliriz belki ama giderek birbirimizi daha zor anlamamızın, iletişimdeki sıkıntılarımızın önemli bir nedeni de bu değil mi? Konuşma dilimizi sanal dostluklarla büyük ölçüde kaybettiğimiz internet çağında yazım dili çok daha büyük önem arz ediyor bence. Çok teşekkür ederim:)

      Sil
  8. Çok önem verdiğim bir konu bu👍Mutlaka ben de hepimiz gibi yer yer hata yapıyor olabilirim elbette. Ama özellikle çok basit imla ve noktalama işareti hatalarının yapıldığı yazılar çok rahatsız ediyor beni.
    Emeğinize sağlık🙏😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hata yapmam diyenin aklında bir sorunu vardır mutlaka. İnsan olan her zaman hata yapabilir. Önemli olan hata yapmamaya çalışmak, eksikliklerimizin farkına varmak ve kendimizi daha az hata yapmak için geliştirmektir. Bu düşünce hem kendimize hem topluma fayda sağlar. Teşekkür ederim:)

      Sil
  9. ama dan önce virgül kullanmayı ve noktadan sonra da Ve sözcüğünü kullanmayı pek severim, doğru olmasa da bana şirin geliyor :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Haklısın ben de severim, ama zaten TDK onları yasaklamamış. Ve haddizatında gözü ısırsalar da kulağı tırmalamıyor:))))

      Sil
  10. Çıktısını almam lazım :) Virgül ve özellikle noktalı virgül korkulu rüyam...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. TDK sitesinden de arzu ettiğiniz zaman ulaşabilirsiniz.
      https://www.tdk.gov.tr/icerik/yazim-kurallari/noktalama-isaretleri-aciklamalar/
      Sizin yazılarınız gayet düzgün. Arada fark etmeden tek tük hatalar yapabiliriz belki, o da çok önemli değil, önemli olan doğru bildiğimiz yanlışlarımızı yakalamak. Teşekkürler:)

      Sil
  11. Bu yazı çok faydalı olmuş. Yaptığım hataları gördüm. Dikkat etmeye çalışsam da hatalarım oluyor. Yıllar içinde hızlı yazma, ekrana yazarken kısatma,önemsememe belki unuttuğum çok kural olmuş.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hepimiz hata yapabiliriz. Birbirimizin hatalarını gördüğümüzde saygılı bir şekilde ikaz etmemiz geretiğine inanıyorum. Bu şekilde daha az hata yapabiliriz. Çoğu zaman kendi hatamızı göremiyoruz, bunun için farklı bir göz hataları daha kolay görebiliyor. Teşekkür ederim:)

      Sil