Sevgili DeepTone tarafından organize edilen Ağaç Ev Sohbetleri etkinliğimiz devam ediyor. Önceki haftaların sohbet konularını ve konu başlıklarını öneren arkadaşlarımızın isim listesini burada bulabilirsiniz. Bu haftanın konusu sevgili Sade ve Derin / DeepTone'dan.
"Gittikçe daha çok sayıda insan ana ulaşım aracı olarak özel arabalarını görüyorlar. Özel araba merakı zam, kriz dinlemiyor. Özel arabalara fazla güvenmenin sakıncası olabilir mi? Sakınca varsa çözümü olabilir mi?"
İnsanların özel arabalarını ana ulaşım aracı olarak görmelerinin nedenini sadece bir tercih olarak görmüyorum. Bir yandan trafik keşmekeşine katlanırken diğer yandan park yeri aramakla ömrünü tüketen araba meraklısı küçük bir grup dışında ülkemizde araba kullanmak çoğu zaman bir zorunluluk olarak karşımıza çıkmaktadır. Elbette bu zamanda normal bir çalışan için araba sahibi olmak, hadi aracı bir şekilde aldı diyelim yakıtını ve diğer masraflarını karşılayabilmek neredeyse imkânsız hale gelmiştir. Bu, insanlar arasında adaletsiz bir durum yaratsa da daha fazla aracın trafiğe çıkmasına bir engel oluşturmaktadır. Avrupa ve Amerika'da gerek araba fiyatı, vergiler, yakıt giderleri halkın gelir seviyesine göre gayet makul olup isteyen hemen herkes araba sahibi olabilir.
AB ülkelerinde ortalama her bin kişiye 560, ABD'de 797, ülkemizde her bin kişiye 160 otomobil düşüyormuş! Bu sayı 2002 yılında her bin kişi için sadece 69 imiş. Yani demem o ki, Allah muhafaza eğer araç sahibi olma gücümüz AB ülkeleri ya da ABD kadar olsaymış memleketin trafik sorununu hayal dahi edemiyorum.
Medeniyet, gelişmişlik böyle bir şey işte. Adamlarda toplu taşıma sistemleri gelişmiş, nüfus bazında araç sayıları bizden dört beş kat fazla olmasına rağmen trafikte büyük sıkıntı yaşanmıyor. Yani orada insanlar özel araçlarını gerektiği yerde, gerektiği zaman kullanıyorlar. Cumhurbaşkanları bizimki gibi seksen araçlık konvoylarıyla trafiği aksatmıyor, yakıt israfı yapmıyor, çevreyi kirletmiyor. Ne demiş Temmuz 2022'de pek muhterem cumhurbaşkanımız; memlekette araç sayısı yirmi yılda üç katına çıktı, "bir de ekonomik sıkıntıdan bahsediyorsunuz, yüzünüze dizinize dursun."
Özel arabam var ama mümkün olduğunca kullanmamayı tercih ediyorum. Bunun birinci nedeni park sorunu. Gittiğiniz yerlerde araç park yeri bulamıyorsunuz genelde. Bulsanız da on dakikalık iş için verdiğin paraya acıyorsunuz. İkinci neden yakıt, bakım, sigorta, trafik cezaları, vergi masrafları. Eskiden o kadar koymazdı ama şimdi gelirin önemli bir kısmını aracınıza ayırmak zorundasınız. Ha çocuk büyütüyorsunuz, ha arabanız var, üç aşağı beş yukarı aynı masraf.
Eğer işimi metro ve diğer toplu ulaşım araçlarını kullanarak görebiliyorsam ne âlâ. Sözgelimi oturduğumuz yere yakın tramvay hattı o kadar çok işimize yarıyor ki. Ancak bir yerden bir yere eşya taşımak zorunda kaldığımızda, ki bu son zamanlarda hayli fazla oluyor, o zaman özel aracımızı kullanıyoruz. Bazen iş yerleri ile ev arasında toplu taşıma hatları mevcut değil, işyerlerinin de servisleri olmayabiliyor, o zaman mecburen özel araçlarını kullanmak zorunda kalıyor insanlar. Bir de küçük çocukları olup onları ana okuluna, kreşe bırakmak zorunda kalanlar var tabii.
İşin doğrusunu söylemek gerekirse hava kirliliği pek aklımıza gelmiyor. Özel araç kullanımını asgari düzeye indirmenin yollarını aramalıyız elbette. Bu hususta devletin raylı sistemlere, deniz taşımacılığına ve bunların alt yapısına önem vermesi gerekir. Bir sonraki aşamada toplu taşıma ucuzlatılarak cazip hale getirilmelidir. Hatta şehir içi toplu taşıma ücretsiz bile olsa ülkeye maliyeti daha az olabilir. Başta Lüksemburg olmak üzere Avrupa'nın pek çok ülkesi trafik sorununa çözüm olarak şehir içi toplu taşımayı tamamen ücretsiz hale getirmişler.
Toplu taşımanın geliştiği yerlerde özel araca hiç gerek olmadığını düşünüyorum Mr. Kaplan. Zaten ekonomi sağ olsun bizim ülkede bu araba işi artık iyice çığırından çıktı. 43 bin TL'ye aldığımız araç şu an piyasada 435.000 TL?!?! Delilik! Satsak yerine bir şey alamayız çünkü fiyatlar acayip uçuk. Evler için de durum böyle. Ülkece ayranımız yok içmeye ama... Akıl, fikir ve sabır diliyorum hepimize.
YanıtlaSilEğer toplu taşıma varsa özel araç kullanmak ya özenti ya da delilik zaten Mrs. Kedi, durumlar gerçekten kötü. Gittikçe fakirleşiyoruz. Farkında olmadan her şeyi kısıtlar hale geldik. Eskiden hiçbir şeyin fiyatını bilmezdim, şimdi elli kuruş daha ucuzu nerdeyse ona bakıyoruz. Ülkede ne yapılması gerekiyorsa yapılmadı, ne yapılmaması gerekiyorsa yapıldı. Ülke kaynakları fütursuzca heba edildi. Öyle bir durumdayız ki, ne akıl kaldı ne fikir. Uyuşmuş bir şekilde gündemi takip ediyoruz.
SilOtomotiv sektörüne doğdum diyebilirim, gelmişini geçmişini iyi bilirim yani, ve muhtemelen 5 ya da daha fazla yıldır araba direksiyonuna oturmuşluğum yok. Toplu taşıma, özellikle trenler candır diyenlerdenim, zorunluluk hallerinde dahi direksiyona geçmiyorum, bu günün trafik hallerinde yan koltuk her koşulda daha sakin ve güzel. Yavaş, tehditsiz ve sakin hayat iyidir diyenlerden oldum velhasıl:)
YanıtlaSilSizin tren tutkunuzu biliyorum. Yazımda bahsettiğim üzere kişi başına düşen araç sayısı gelişmiş ülkelere kıyasla çok daha az olmasına rağmen şehir planlaması ve alt yapı eksikliğinden dolayı trafik sorunu bizde çok daha fazla hissediliyor. Bütün cadde ve sokaklar sağlı sollu araç parkı olmuş. Rezalet:)
Silİlginçmiş konu. Açıkcası ben o kişilerden değilim sanırm . Araç hem masraflı hem zahmetli. İlla zaman zaman zorunluluk ama yine de toplu taşıma geliştirilse en güzeli olurdu
YanıtlaSilBen de gidilebilecek mesafelere yürümeyi tercih ederim. Ne yazık ki eşim ayak ağrılarından dolayı bana ayak uyduramıyor, bu yüzden mecburen araç hayatımızın bir parçası oluyor. Park sorunu, arabanın gün geçtikçe artan masrafları can sıkıcı. F.Altay-Halkapınar arasında işletilen tramvay bizim için büyük kolaylık oldu. Aslında ihtiyacı olanlar için UBER'i taksilerin yerine kullanmak güzel bir fikirdi. Martı ceo'su toplu taşıma konusunda yeni projeler hazırlığında ama ticari taşıma yapanlar karşısına büyük engel çıkarıyorlar.
SilArabam yok, huzurluyum :)
YanıtlaSilGerçekten sizi kıskandım şimdi:))
Silhımm, şehir içi ücretsiz ulaşım iyimiş yaa bizde olsa bütün gün metrodan inmezler artık :)
YanıtlaSilÖzellikle emekliler yapar bunu ama 65 yaş üstü zaten bedava taşınmıyor mu?:)
Sil